Koronawirus i polski transport – jak jest naprawdę?

Dlaczego dobre opony są szczególnie ważne w czasie pandemii? Jak radzą sobie polskie firmy transportowe? Jakie mają strategie i na co postawiły? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w nowym Raporcie ICAN Research dla Continental Opony Polska.

Pandemia czy Pakiet Mobilności – co mocniej wpłynie na polski transport?

Polskie firmy transportowe są liderami branży w Europie. Ale utrzymanie pozycji wiąże się z wyzwaniami. Głównymi są nowe regulacje unijne – tzw. Pakiet Mobilności – oraz pandemia koronawirusa SARS-CoV-2.

Z badania ICAN Research dla Continental Opony Polska wynika, że zaledwie co dziesiąta badana firma postrzega Pakiet Mobilności jako dużą trudność.  Niektóre firmy pracują obecnie nad strategią dostosowania się do nowych wymagań unijnych, inne obserwują postępy prac nad regulacją.

Tymczasem, zdaniem ekspertów, nawet 20% polskich przewoźników, świadczących usługi na rynku europejskim może sobie nie poradzić z tym wyzwaniem.

Jak radzą sobie firmy w pandemii?

Wyniki badania pokazują, że polskie firmy z sektora transportu są bardzo elastyczne. Potrafią w krótkim terminie dostosować się do zachodzących na rynku zmian wywołanych pandemią.

Zdecydowana większość (73%) firm zweryfikowała własną dojrzałość biznesową w sytuacji kryzysowej, wdrożyła plan działań (73%) i zakomunikowała go wewnątrz swojej organizacji (72%).

Nieco mniej firm przeprowadziło analizę różnych scenariuszy rozwoju kryzysu (65%), a w co trzeciej (36%) powołano zespół do zarządzania trudną sytuacją. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, wielu przewoźników szuka nowych rozwiązań, pozwalających zwiększyć uzyskiwaną marżę, na przykład poprzez poszerzenie oferty, jej dywersyfikację lub specjalizację.

Trendy długoterminowe – czy popyt na transport wzrośnie? A co z emisją CO2?

Według uczestników badania ICAN Research dla Continental Opony Polska, głównym trendem, który powinien się utrzymać w branży transportowej w perspektywie kolejnych pięciu lat, jest wzrost popytu na usługi transportowe dla przewozów samochodowych (97%).

Drugim jest wzrost wymagań w zakresie jakości obsługi klientów, korzystających z usług branży transportowej (78%). Natomiast trzecim – rozwijająca się dbałość o bezpieczeństwo na drodze (83% wskazań firm transportowych oraz 87% firm produkcyjnych).

Według badanych, w kolejnych pięciu latach w sektorze transportu będą także nasilać się trendy dotyczące ekologii i ekonomii, czyli dążenie do redukcji spalania oraz redukcji emisji CO2.

Nowe rozwiązania w tym zakresie oferują nie tylko producenci pojazdów ciężarowych, ale także producenci opon, na przykład stosując w produkcji ogumienia nowy skład mieszanek, który przyczynia się do zmniejszenia oporów toczenia, zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń.

Dobre opony – niższe koszty

Z badania ICAN Research dla Continental Opony Polska wynika, że co piąta firma wymienia opony jako elementy, które najłatwiej poddają się optymalizacji.

Właściwy dobór ogumienia pozwala obniżyć poziom zużycia paliwa nawet o 10%! Zdecydowana większość badanych (97%) uważa, że optymalizacja kosztów związanych z oponami jest ważna w zarządzaniu kosztami floty.

Sprawdź eksperta od oszczędności paliwa: Conti EcoPlus: HD 3

Zdaniem właścicieli największych polskich firm transportowych, w ciągu ostatnich pięciu lat ceny ogumienia wzrosły o ok. 10-15%. Są one jednak lepszej jakości, mają  większą wydajność, mniejszą ścieralność i niższą emisję zanieczyszczeń.

Według 61% ankietowanych, poprawił się wpływ opon na poziom zużycia paliwa, co oznacza, że ogumienie lepszej jakości pozwala zaoszczędzić na paliwie.

Optymalizacja kosztów związanych z oponami jest możliwa dzięki serwisowi: praktycznie wszyscy badani prowadzą przeglądy i bieżący serwis opon, aby przedłużyć ich żywotności.

Najczęściej (98%) przeglądy dotyczą monitorowania ciśnienia w oponach, które odgrywa bardzo ważną rolę w zakresie optymalizacji kosztów flotowych.

Conti360° Fleet Services to usługa obniżająca koszty eksploatacji floty: pomoc w doborze ogumienia, montażu, monitorowanie i raportowanie, szybka reakcja na uszkodzenia, utylizacja zużytych opon – sprawdź.

Dobre ciśnienie – niższe koszty

Odpowiednie ciśnienie przyczynia się do zmniejszenia oporów toczenia, co pozytywnie wpływa na poziom spalania paliwa i minimalizuje awaryjność ogumienia.

Szczególną popularnością wśród klientów cieszą się technologie do monitorowania parametrów funkcjonowania opony, polegające na montażu czujników i udostępnianiu platformy do kontroli ciśnienia w oponach, takich jak rozwiązania Continental ContiConnect™ i ContiPressureCheck™.

Rozwój branży transportowej w Polsce: perspektywa długoterminowa

W naszej opinii w perspektywie najbliższych 10 lat polska branża transportu drogowego będzie dalej rosnąć ze względu na konsolidację biznesu – duże firmy będą łączyć się z mniejszymi przedsiębiorstwami, które najbardziej odczują negatywny wpływ Pakietu Mobilności. Konsolidacja oznacza także większą kompleksowość przedsiębiorstw i bogatszą ofertę ich usług, co pozytywnie wpłynie na poziom obsługi klientów. Ponadto, polskie firmy będą prekursorami cyfrowych rozwiązań, które pozwolą im jeszcze bardziej zoptymalizować koszty flotowe.

Obecnie na rynku wzmacnia się trend wyboru dostawcy kompleksowych rozwiązań, a nie tylko dostawcy usługi czy jednego komponentu. Duże firmy mają szersze spojrzenie na sytuację na rynku, dlatego wybierają dostawców opierając się nie tylko o cenę, ale także o inne ważne czynniki, takie jak, na przykład, obniżenie emisji CO2

mówi Stanisław Rosół, Dyrektor Handlowy Działu Opon Użytkowych w Continental Opony Polska.

Zachęcamy do zapoznania z ofertą dla branży transportowej

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Brak głosów. Oceń artykuł!

Nie przegap aktualności od ContiOne!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (adresu e-mail) w związku z art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). W każdym momencie mogę wycofać zgodę wypisując się z newslettera.