Nowe czy używane opony motocyklowe?

Kierowcy motocykli w kwestii opon niczym nie różnią się od kierowców innych pojazdów z ogumieniem. I jedni, i drudzy prędzej czy później stają przed kluczowym problemem: lepiej kupić nowe opony czy może poświęcić nieco czasu na wyszukanie i zakup używanych? Nie jest to pytanie, na które można odpowiedzieć w jednym zdaniu. W każdym razie myśl przewodnia, która powinna przyświecać każdemu kierowcy, który ma do czynienia z podobnym dylematem, zawiera się przede wszystkim w słowie „jakość”.
Opony motocyklowe

Nie da się ukryć, że temat opon w motocyklu jest jednym z tych, który nie może zostać zlekceważony. Prowadzenie motocyklu w pierwszej kolejności zależy bowiem od właściwego doboru opony oraz jej stanu. Gdyby chcieć użyć jakiegoś wyszukanego i obrazowego porównania, to można powiedzieć, że dobre opony są dokładnie tym samym dla motocyklu, czym dla człowieka dobre, wygodne buty. Będą miały one nie tylko wpływ na komfort i płynność poruszania się, ale też w dużej mierze na bezpieczeństwo: niestarte, z odpowiednio głębokim bieżnikiem, charakteryzujące się wysokim poziomem przyczepności opony są w pewnym rodzaju gwarantem zdrowia, a nawet życia każdego motocyklisty, ale też innych uczestników ruchu drogowego.

Dlatego przy wyborze opon motocyklowych dobrze być zorientowanym, czy należy kupić nowe, czy może warto poświęcić więcej czasu na poszukiwanie opon w dobrym stanie, ale używanych. Znalezienie odpowiedzi na te pytania nie jest zadaniem łatwym, dlatego dla zaoszczędzenia czasu naszych czytelników postanowiliśmy sami zbadać temat i udzielić kilku pomocnych wskazówek w tym zakresie.

Nowe opony motocyklowe – co zyskujesz?

Przy doborze opon do motocykli (zresztą nie tylko do motocykli, ale właściwie do każdego pojazdu) powinniśmy kierować się kilkoma kryteriami, z których najważniejszym bez wątpienia jest jakość. Wobec tego optymalnym rozwiązaniem będzie zakup fabrycznie nowej opony, która nie miała jeszcze kontaktu z nawierzchnią, a tym samym nie nosi znamion eksploatacji. W ten sposób posiadamy gwarancję, że kupujemy produkt, który będzie służył nam przez odpowiednio długi czas. Niestety, takie rozwiązanie posiada również pewne minusy – trzeba mieć bowiem na uwadze, że zakup nowych opon motocyklowych będzie nas odpowiednio sporo kosztować, a koszty zakupu rzeczywiście potrafią odcisnąć się na portfelu. Niższe ceny będą mieć natomiast opony nieużywane, ale z nieco starszą datą produkcji – o nich piszemy kilka słów w dalszej części niniejszego artykułu.

Nowa opona może mieć na powierzchni śladowe ilości środka (rodzaj oleistego smaru), który ma chronić oponę przed przyklejaniem do formy. W każdym razie nie jest to nic, co mogłoby negatywnie wpływać na właściwości gumy, choć początkowo może mieć pewien wpływ na przyczepność. Dla pewności warto więc pierwsze 100 kilometrów przejechać spokojnie, aby zetrzeć warstwę opony pokrytą wspomnianym środkiem.

Używane opony do motocykli – pułapka sprzedawców?

Sprawa z oponami używanymi przedstawia się różnie. Z jednej strony takie rozwiązanie podyktowane jest mniejszymi kosztami zakupu, jednak przy odrobinie niedopatrzenia mniejsze koszty mogą nagle okazać się większe. Dlaczego? Sprzedawcy używanych opon motocyklowych mogą okazać się nierzetelni, czyli oferować tanie, ale nienajlepszej jakości opony.

Dlatego w pierwszej kolejności powinniśmy zachować szczególną ostrożność: jeśli cena wydaje nam się podejrzanie niska, podyktowane może być to niekoniecznie promocją, ale właśnie nienajlepszym stanem. Po drugie, używane opony kupować najlepiej od sprawdzonych sprzedawców – nie wcześniej jednak, jak po dokładnym zbadaniu ich stanu, a w szczególności równomiernego zużycia, braku odkształceń oraz głębokości bieżnika – powinna być większa niż 1,6 mm, jednak należy zauważyć, że na oponie z takim bieżnikiem też długo nie pojeździmy.

Na co zwrócić uwagę wybierając używane opony?

Bieżnikowanie opon motocyklowych

Podobnie jak opony samochodowe, również te motocyklowe podlegają procesowi bieżnikowania, opisanym dokładnie w innym artykule. Bieżnikowanie polega na ściągnięciu starego, zużytego bieżnika i nałożenie na korpus opony nowego, aby w ten sposób wydłużyć czas eksploatacji starej opony. Proces ten wart jest uwagi przede wszystkim ze względu na ograniczenie kosztów – jest to alternatywa dla zakupu fabrycznie nowych opon. Bieżnikowane opony są w zasadzie oponami używanymi, jednak z reguły posiadają dobrą jakość. Choć okres ich eksploatacji nie jest tak długi, jak w przypadku opon nowych, to jednak rozwiązanie takie jest często wybierane również przez kierowców motocykli.

Data produkcji – czy ma znaczenie?

Każda opona, niezależnie w jakim kraju świata wyprodukowana, musi posiadać informację o dacie jej produkcji (w skrócie DOT). W przypadku zakupu nowej opony, w katalogach sklepowych informacja o DOT powinna być podawana w widocznym miejscu. Jeśli takiej nie widzimy, należy spytać o nią sprzedawcę. Kluczową kwestią dotyczącą daty produkcji opony jest to, jak bardzo przykładać do niej wagę przy zakupie opon? Oczywiście, dla każdego motocyklu im ta data późniejsza, tym lepiej. Polskie prawo (a precyzyjniej rzecz ujmując – norma PNC 94300.7 o przechowywaniu, transporcie i pakowaniu ogumienia) mówi o tym, że zakupione nowe opony nie powinny być starsze niż 36 miesięcy – czyli 3 lata.

Odpowiednie przechowywanie opon

Należy jednocześnie zauważyć, że przestrogi gorszym prowadzeniu czy hamowaniu z wykorzystaniem starszych opon funkcjonują w pewnym mierze jako mit oparty na przekonaniu, że naprawdę wysokiej jakości produkt musi być „spod igły”. Choć jest w tym sporo prawdy – nowe opony będą się odznaczać bardzo dobrą jakością – to jednak w przypadku odpowiedniego przechowywania opony (w suchych, ciemnych i klimatyzowanych magazynach o właściwej temperaturze, chroniących opony przed oddziaływaniem promieni słonecznych – bo to właśnie one są największym wrogiem opon) relatywnie długo zachowuje ona swoje pierwotne właściwości. Przechowywana w odpowiednich warunkach, ale nieużywana opona i tak starzeje się kilkadziesiąt razy wolniej, niż ta używana. Data produkcji ma więc znaczenie, ale nie można podchodzić do niej w ten sposób, że opony roczne czy dwuletnie będą z miejsca klasyfikowane jako stare.

Opony do motocykli – nowe czy używane?

Różne rodzaje motocykli potrzebują różnego rodzaju opon. Jednak niektóre cechy pozostają niezmienne, a wysoka jakość opony jest zarazem gwarancją bezpiecznej i wygodnej jazdy. Podejmując ryzyko zakupu używanej opony można się bardzo rozczarować – zwłaszcza, jeśli nie zbadamy dokładnie jej kondycji. Przy samodzielnym oglądzie, bez pomocy wulkanizatora, dysponującego profesjonalnymi narzędziami do egzaminowania stanu opon, nie trudno o niefortunny zakup.

Czy wobec tego skazani jesteśmy za każdym razem kupować nowe opony? Nie do końca, bowiem jak zaznaczyliśmy powyżej, mamy do dyspozycji również takie rozwiązania, jak bieżnikowanie opon motocyklowych. Należy jednak zauważyć, że kupowanie produktów nowych (nawet z nieco starszą datą produkcji, jeśli opona jest przechowywana w odpowiednich warunkach) wydaje się rozwiązaniem najlepszym, gdyż bezpiecznym od niespodzianek związanym z jakością ogumienia.

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Brak głosów. Oceń artykuł!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Spis treści

Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (adresu e-mail) w związku z art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). W każdym momencie mogę wycofać zgodę wypisując się z newslettera.