Jakie opony letnie wybrać? Czym charakteryzują się najlepsze?

Podstawowym elementem pojazdu, który odpowiada za bezpieczeństwo podróży, jest opona. To ona jako jedyna ma kontakt z nawierzchnią, dlatego tak ważny jest właściwy jej wybór, dopasowany do potrzeb użytkownika i rodzaju pojazdu. W związku z różnymi warunkami atmosferycznymi, z jakimi opony muszą sobie radzić, dokonano podziału na letnie i zimowe ogumienie. Gumy letnie stawiają czoła wielu wyzwaniom, takim jak skrajne upały czy zalegające na jezdni kałuże. Jakie opony letnie będą najlepsze? Sprawdźmy!
Jakie opony letnie

Klasy opon letnich

Opony letnie różnią się między sobą wieloma parametrami. Przyczepność, odprowadzanie wody, wytrzymałość na przeciążenia oraz poziom emitowanego hałasu – wszystko to stanowi o jakości opony. Niestety zazwyczaj prawdą jest też to, że im opona lepsza, tym droższa. W związku z tym zdecydowano się na podział ogumienia na trzy podstawowe klasy: ekonomiczną, średnią i premium.

Klasa ekonomiczna

Opony klasy ekonomicznej to te najtańsze dostępne na rynku. Cena ma w tym przypadku najczęściej przełożenie na jakość. Testy wskazują jednoznacznie, że są to opony charakteryzujące się najdłuższą drogą hamowania, najsłabszą przyczepnością oraz najniższą trwałością. Ten segment ogumienia przeznaczony jest dla pojazdów poruszających się głównie w centrum większych miast. Tutaj warunki atmosferyczne nie dają się mocno we znaki, rozwijane prędkości nie są duże, a pokonywany dystans nie jest liczony w setkach kilometrów. Ogumienie to jest przewidziane dla lekkich pojazdów z niewielką mocą. W szybkich, mocnych samochodach bardzo łatwo jest przekroczyć granicę możliwości tych opon.

Klasa średnia

Opony klasy średniej są kompromisem pomiędzy korzystną ceną, a właściwościami jezdnymi. Ogumienie tego segmentu jest nieco droższe od klasy ekonomicznej, ale oferuje zdecydowanie więcej korzyści podczas jazdy. Prowadzenie jest pewniejsze, droga hamowania krótsza, a i trwałość znacznie lepsza. Ponadto, ilość emitowanego hałasu jest często niższa, niż w klasie budżetowej. Ogumienie ze średniej półki poleca się osobom, które przeważnie poruszają się w miejskich warunkach, a tylko od czasu do czasu wybierają się poza miasto, gdzie nie rozwijają dużych prędkości. Pojazdy osób decydujących się na tę klasę nie powinny być przesadnie ciężkie ani z dużą mocą silnika.

Klasa premium

Jakie opony letnie oferuje najdroższy dostępny segment ogumienia? Gumy znajdujące się w tym przedziale cenowym gwarantują najbezpieczniejszą jazdę, najkrótszą drogę hamowania i najlepszą możliwą przyczepność, niezależnie od warunków atmosferycznych. Tak naprawdę jedynym ograniczeniem są tutaj prawa fizyki. Materiał, z którego zostały wykonane opony tej klasy, jest bardzo trwały, odporny na ścieranie, a twardość gumy zależy od temperatury eksploatacji. Zapewnia to maksymalny poziom przyczepności w każdej sytuacji oraz ogranicza zużycie paliwa. Segment premium adresowany jest do osób, które pokonują setki kilometrów, często z dużymi prędkościami. Zalecane są zarówno do samochodów miejskich, sportowych, jak i dużych, mocnych limuzyn, gdyż zawsze zwiększają bezpieczeństwo podróżowania.

Bieżnik opony letniej

Najlepsze opony letnie powinny utrzymywać przyczepność niezależnie od pogody. Odpowiedzialny za to jest rodzaj bieżnika. To on decyduje o takich parametrach jak wydajne odprowadzanie wody spod kół pojazdu, utrzymywanie przyczepności w zakrętach, czy skuteczność hamowania.

Bieżnik to wierzchnia warstwa opony, część, która bezpośrednio dotyka drogi. Tworzy się go w taki sposób, aby zapewnić sterowność w każdej sytuacji, nie generując przy tym zbyt dużego hałasu czy nadmiernego zużycia paliwa. Bieżnik jest bardzo precyzyjnie projektowany przez zespół ekspertów, po czym przechodzi serię testów. Na rynku dostępnych jest wiele opon z różnym wzorem bieżnika, gdyż jest to bardzo ważny element opony letniej, decydujący o jej jakości oraz cenie.

Bieżniki symetryczne

Opony z bieżnikiem symetrycznym charakteryzują się tym, że na obu jej połówkach znajduje się taki sam wzór. Jest to najtańszy typ bieżnika, posiadający przeciętne parametry pracy. Takie ogumienie będzie tak samo skutecznie działać, niezależnie od pozycji montażu i kierunku toczenia. Z uwagi na przeciętne właściwości jezdne, tego typu opony najczęściej spotykane są w segmencie ogumienia ekonomicznego. Polecane do aut małych oraz miejskich.

Bieżniki asymetryczne

Bieżnik asymetryczny charakteryzuje się występowaniem dwóch różnych wzorów na każdej z połówek opony. Takie rozwiązanie gwarantuje połączenie najlepszych cech opon kierunkowych i symetrycznych. Dzięki zastosowaniu grubszego, masywniejszego bieżnika po zewnętrznej stronie ogumienia, uzyskuje się świetne trzymanie boczne. Zastosowanie drobniejszych klocków na wewnętrznej części i dużej ilości lamelek, zapewnia z kolei odpowiednie odprowadzanie wody, co przekłada się na bardzo dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni. Zapobiega to efektowi akwaplanacji. Bieżnik asymetryczny współpracuje idealnie z nowoczesnymi typami zawieszenia i znakomicie współgra z dzisiejszymi systemami bezpieczeństwa. Najczęściej wybierany jest przez właścicieli aut klasy średniej i premium ze względu na wysoką cenę.

Bieżniki kierunkowe

Najlepsze opony letnie mogą być wyposażone w bieżnik kierunkowy, charakteryzujący się dynamicznym wyglądem i skutecznym odprowadzaniem wody. Ponadto, bieżnik ten świetnie trzyma przyczepność przy hamowaniu i przyspieszaniu oraz pozytywnie wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa (dzięki niskim oporom toczenia). Opony z tym typem bieżnika wybierane są do samochodów klasy średniej i pojazdów sportowych. Są też droższe od opon symetrycznych. W zamian otrzymuje się jednak lepsze parametry pracy i komfortową jazdę.

Rozmiary opon letnich

Wybierając najlepsze opony letnie, należy brać pod uwagę nie tylko właściwości jezdne danego modelu, ale także odpowiedni rozmiar ogumienia. Jak to zrobić? Pomocne są wytłoczone na oponie dane z parametrami.

Na zewnętrznej stronie opony znajduję się informacja dotycząca jej wielkości. Zapisana jest w następującej kolejności: szerokość opony/profil/rozmiar felgi (np. 205/55 R16 czy 165/50 R15) Pierwszy parametr jest wyrażony w milimetrach. Profil ogumienia natomiast jest wysokością opony wyrażaną procentowo w stosunku do jej szerokości. Rozmiar felgi, czyli ostatni zapisany parametr, wyrażany jest w calach i stanowi o jej średnicy.

Samochody miejskie charakteryzują się niedużymi kołami. Ma to swoje zalety. Przykładowo opony letnie 13” będą zdecydowanie tańsze od większych egzemplarzy. Duże, ciężkie samochody wymagają znacznie większej powierzchni styku z drogą. Właśnie dlatego opony w takich pojazdach są szersze, a felga większa.

Indeksy opon letnich

Opony letnie powinno się także wybierać biorąc pod uwagę ich indeks prędkości i nośności (np. 82 T czy 92 V). Ten pierwszy parametr informuje nas, z jaką maksymalną szybkością może przemieszczać się auto na danym egzemplarzu ogumienia. Odpowiednie litery alfabetu oznaczają limit prędkości. Przykładowo, litera H to maksymalna prędkość do 210 km/h, a V do 240 km/h. Natomiast indeks nośności wyrażony jest liczbowo i informuje o dopuszczalnym obciążeniu jednej opony.

Czym różnią się opony letnie od zimowych?

Warunki atmosferyczne panujące o każdej z pór roku są tak różne, że niemożliwe było stworzenie jednego typu ogumienia, który radziłby sobie idealnie w każdych warunkach. Dlatego też producenci oferują opony letnie i zimowe. Opony letnie charakteryzują się płytszą rzeźbą bieżnika niż wersja zimowa. Warto zatem zmieniać opony w zależności od sezonu. Podnosi to poziom bezpieczeństwa na drogach, zmniejsza ryzyko utracenia panowania nad pojazdem i co za tym idzie, spowodowania wypadku. Istnieją co prawda tak zwane opony całoroczne, jednak ich osiągi nigdy nie będą tak dobre, jak opon letnich w lecie, a zimowych w zimie.

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Brak głosów. Oceń artykuł!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Spis treści

Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (adresu e-mail) w związku z art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). W każdym momencie mogę wycofać zgodę wypisując się z newslettera.