Jak testuje się opony?

Opony, które montujemy w pojazdach osobowych, ciężarowych czy transportowych znacząco wpływają nie tylko na komfort kierowców, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego, ale przede wszystkim na ich bezpieczeństwo. Dlatego też zakup nowych opon powinien wiązać się z porównaniem wielu jej parametrów. Ale skąd ostatecznie będziemy wiedzieć, że mamy gwarancję bezpieczeństwa?
Testowanie opon

Zanim opony trafią do regularnej sprzedaży, przechodzą specjalistyczne testy, nie tylko producenta. Funkcjonują także odrębne instytucje motoryzacyjne zajmujące się profesjonalnym testowaniem opon różnych producentów. Wspomniane testy oraz opinie niezależnych ekspertów pomagają konsumentom podjąć decyzję zakupu opon. Przez kogo i w jaki sposób przeprowadza się testy opon oraz o czym informują nas ich wyniki? Sprawdźmy!

Po co testuje się opony?

Producenci opon przed wypuszczeniem ich na rynek są zobligowani do przeprowadzenia licznych testów, które mają wskazać ich parametry techniczne. Wykonywany test opon prowadzony jest zarówno w warunkach naturalnych, jak i kontrolowanych, kiedy sprawdzane jest zachowanie ogumienia przy różnych warunkach atmosferycznych oraz prędkości. Testy te, jako główny cel stawiają sobie bezpieczeństwo przyszłych kierowców i pasażerów. Opony mają bowiem wpływ nie tylko na przyczepność, ale również na długość drogi hamowania naszego pojazdu. Innym ważnym parametrem, który jest sprawdzany podczas testów opon, jest ich wytrzymałość, która przekłada się na czas i intensywność eksploatacji.

Często można spotkać się z opiniami, że testy opon wykonywane przez producentów są mało wiarygodne bo przeprowadzane tak, aby ich ogumienie wypadło jak najbardziej korzystnie. Teorie tego rodzaju są jednak bezpodstawne, gdyż w świecie motoryzacyjnym istnieją niezależne instytucje, które przeprowadzają własne testy opon, a wyniki tych badań są publikowane kilka razy w roku (wszystko zależy od testowanego typu opon). Producentom nie opłaca się wprowadzać konsumentów w błąd, gdyż Ci najczęściej zapoznają się z testami ADAC, AutoBild i kilku innych podmiotów. Warto wziąć je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o zakupie opon.

Jak wygląda testowanie opon?

Dużym uznaniem oraz popularnością wśród użytkowników pojazdów cieszą się testy przeprowadzane przez niemiecki automobilklub o skrócie ADAC. Zgodnie z przyjętymi przez tę organizację standardami, test opon letnich odbywa się w 6 głównych kategoriach. Natomiast test opon zimowych jest nieco bardziej skomplikowany i obejmuje aż 8 kategorii. Najważniejszym kryterium oceny jest bezpieczeństwo, jakie ogumienie jest w stanie zagwarantować użytkownikom pojazdów.

Testowanie opon letnich

Pierwszym etapem testowania opon letnich i zimowych jest próba wykonywana na suchej nawierzchni. Podczas tego etapu ocenia się zachowanie ogumienia podczas jazdy w prostej linii oraz przy wykonywaniu skrętów. Na tym poziomie testów istotne jest zachowanie opony przy obciążeniu, kiedy pojazd wjeżdża w zakręt lub zmienia pas ruchu. Szczególnie duże znaczenie ma tutaj zmiana toru jazdy oraz stabilność pojazdu podczas jazdy po łuku. Bardzo ważnym czynnikiem jest także sprawdzenie długości drogi hamowania z włączonym systemem ABS. Podczas tego etapu kierowca zwalnia z prędkości 100 km/h do 1 km/h.

Kolejnym etapem testów opon letnich i zimowych jest ocena zachowania opon na mokrej powierzchni. Istotna jest tutaj przede wszystkim długość drogi hamowania. Parametr ten określa się przy włączonym systemie ABS, kiedy kierowca hamuje z prędkości 80 km/h do 20 km/h. Celem tego badania jest ustalenie podatności opony na utratę przyczepności na mokrej nawierzchni. Parametr ten często nazywany jest także aquaplaningiem wzdłużnym lub poprzecznym. Pod uwagę brane są również wrażenia z jazdy pojazdem po łuku.

Parametrem opon, który nie pozostaje bez znaczenia, jest poziom hałasu, jaki jest przez nie generowany. Podczas testów uwzględnia się zarówno poziom hałasu w kabinie pojazdu przy prędkości 80 km/h, jak i również hałas słyszany na zewnątrz.

Wielu przyszłych klientów szczególnie interesuje się testem szybkości zużycia opony. Poziom ten mierzy się po pokonaniu na konkretnym ogumieniu 15 tysięcy kilometrów.

Na specjalnie przygotowanym stanowisku badawczym testuje się dodatkowo opory toczenia generowane przez oponę. Parametr ten w znacznej mierze może wpływać na spalanie paliwa, a co za tym idzie – koszty eksploatacji pojazdu.

Podsumowanie poszczególnych wyników testu z każdej wyżej wymienionej kategorii, pozwala na uzyskanie oceny końcowej. Finalna ocena danego modelu opony według skali ADAC przydzielana jest do jednej z czterech kategorii:

  • dobry, kiedy opona jest szczególnie warta polecenia,
  • zadowalający, kiedy warto kupić oponę,
  • wystarczający, kiedy ważne są koszty, a oponę warunkowo można polecić,
  • niedostateczny, kiedy opona nie jest warta zakupu.

Testowanie opon zimowych

Podczas testowania opon zimowych pod uwagę brane są dodatkowo dwa parametry. Pierwszym jest sprawdzanie właściwości ogumienia na zaśnieżonej nawierzchni. Badanie wykonuje się z włączonym systemem ABS przy hamowaniu z prędkości 40 km/h do 20 km/h. Szczególnie istotne jest tutaj boksowanie kół podczas dodawania gazu na wzniesieniu oraz dokładne określenie czasu przejazdu przez drogę z koleinami w śniegu. Oczywistym parametrem jest dodatkowo sprawdzenie przyczepności podczas jazdy po łuku zaśnieżoną drogą. Testy opon zimowych z 2018 roku wciąż stanowią dla kierowców najbardziej aktualne źródło wiedzy o parametrach technicznych ogumienia dostępnego na rynku.

Dodatkowo test opon zimowych uwzględnia również próbę jazdy na nawierzchni oblodzonej. Podczas tego badania przy włączonym systemie ABS kierowca hamuje z prędkości 20 km/h do 5 km/h. Specjaliści mierzą także czas przejazdu pojazdem po oblodzonym okręgu.

Sprawdzane parametry opon

W testach opon letnich i zimowych szczególnie istotne są bezpieczeństwo, wytrzymałość oraz komfort jazdy. Określa się więc parametry wskazane niżej:

  • Hałas zewnętrzny i wewnętrzny – każda opona ma inną częstotliwość własną, przy której generuje najwięcej hałasu, nawet jeśli przyglądamy się ogumieniu o tym samym rozmiarze i szerokości. Opony gorszej jakości, powodujące wiele hałasu, mogą być uciążliwe zwłaszcza na długich trasach, kiedy prędkość pojazdu przekracza 100 km/h.
  • Długość drogi hamowania – to jeden z najważniejszych parametrów. Należy pamiętać, że droga hamowania samochodu osobowego z zamocowanymi oponami klasy A przy prędkości 80 km/h, będzie nawet o 18 metrów krótsza niż w przypadku pojazdu z oponami klasy F.
  • Opory toczenia – informują właściciela opon o ich wpływie na zużycie paliwa. Skala ta zawiera się w przedziale od A do G, gdzie A oznacza jazdę w pełni oszczędną oraz przyjazną dla środowiska naturalnego.
  • Przyspieszanie na różnych nawierzchniach – określa płynność przyspieszenia w różnych warunkach atmosferycznych oraz drogowych.
  • Trakcja na śniegu i lodzie – określa zachowanie pojazdu w trakcie jazdy na wprost oraz podczas wykonywania innych manewrów, np. jazdy po łuku lub zmianie pasa ruchu na ośnieżonej albo oblodzonej nawierzchni.
  • Trwałość i wytrzymałość bieżnika – pozwala określić odporność opony na zużycie. Parametr ten przekłada się na liczbę pokonanych kilometrów oraz czas do momentu zdarcia bieżnika do niebezpiecznego poziomu. Na trwałość i wytrzymałość bieżnika istotny wpływ ma jednak nie tylko konstrukcja opony oraz rodzaj zastosowanej mieszanki gumowej, ale również stan techniczny zawieszenia pojazdu, styl jazdy, ciśnienie powietrza w oponach, obciążenie pojazdu oraz średnia prędkość jazdy.

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Brak głosów. Oceń artykuł!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Spis treści

Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (adresu e-mail) w związku z art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). W każdym momencie mogę wycofać zgodę wypisując się z newslettera.