Indeks nośności i prędkości opon. Tabela i oznaczenia

Podczas kupowania nowych opon, niektórzy kierowcy zdają się z lekceważeniem podchodzić do takich zagadnień, jak indeks nośności i prędkości. Zupełnie niesłusznie, bowiem dopasowanie opon o odpowiednich wartościach do danego pojazdu jest kluczowe dla zachowania optymalnego poziomu bezpieczeństwa na drodze i komfortu przemieszczania się. Nie mówiąc o tym, że nieprzestrzeganie przepisów stanowi naruszenie prawa drogowego, co może oznaczać nieprzyjemne konsekwencje.
Oznaczenia opon

Bezpieczeństwo i komfort jazdy zależy od odpowiednio dobranej opony, na co składają się między innymi indeksy nośności i prędkości. Pierwszy z nich odnosi się do maksymalnego obciążenia, natomiast drugi – do maksymalnej prędkości danej opony. Natomiast oba indeksy można traktować jako siostrzane, gdyż są ze sobą ściśle powiązane.

Przyjrzyjmy się w sposób bardziej szczegółowy indeksom nośności i prędkości, a przede wszystkim przyczynom (nie tylko zresztą prawnym), dlaczego należy przykładać do nich szczególną wagę. Na końcu artykułu podajemy natomiast tabele indeksów nośności i prędkości z symbolami oraz odpowiadającymi im prędkością i obciążeniem.

Co to jest indeks nośności?

Pierwszy z omawianych tutaj indeksów, czyli indeks nośności (z języka angielskiego Load Index – LI), jest maksymalnym obciążeniem, jakie może przenieść dana opona przy poruszaniu się z maksymalną dopuszczalną prędkością, którą z kolei określa następny z opisanych indeksów, tj. indeks prędkości. Jak więc widać, te dwa indeksy – nośności i prędkości – rzeczywiście są ze sobą w bardzo bliskiej relacji.

Podane przez producenta maksymalne obciążenie opony nie powinno być lekceważone, bowiem konsekwencje mogą być różne: od szybkiego zużywania się opony, do niestabilności całego pojazdu, aż do poważnego zagrożenia bezpieczeństwa na drodze.

Co to jest indeks prędkości?

Równie istotny jest indeks prędkości, czy też – z języka angielskiego – Speed Index (SI). Jak sama nazwa wskazuje, oznacza on maksymalną bezpieczną prędkość, z jaką można poruszać się na danej oponie. Dodać należy, że te maksymalne prędkości (podawane w kilometrach na godzinę, km/h) są określane podczas testów laboratoryjnych.

Choć mówimy o dopuszczalnej bezpiecznej prędkości, to jednocześnie nie można zapominać, że nie jest to wcale prędkość zalecana – tę wyznaczają z reguły przepisy drogowe oraz zdrowy rozsądek każdego kierowcy, który z tymi przepisami powinien korespondować.

Gdzie szukać indeksu nośności i prędkości?

Skoro potrafimy już zdefiniować oba indeksy, powstaje pytanie: gdzie szukać odpowiednich wartości? Te zalecane przez producenta znajdują się zawsze w dokumentacji danego pojazdu. Odpowiednie symbole znajdują się również na boku opony – zaraz za jej rozmiarem.

W przypadku indeksu prędkości symbolami są kolejne litery alfabetu, którym odpowiada określona prędkość. Przykładowo: jeśli na oponie za indeksem nośności widnieje literka V – oznacza to, że maksymalna bezpieczna szybkość pojazdu na tej oponie to 240 km/h (patrz tabela indeksu prędkości poniżej).

Indeks nośności z kolei wyrażamy jest przez dwu- lub trzycyfrową liczbę (patrz tabela indeksu nośności poniżej), która również jest widoczna z boku danego modelu opony. Tak więc przykładowo – jeśli wartość indeksu nośności wynosi 90, wówczas oznacza to, że na tej oponie maksymalne obciążenie wynosi 600 kg.

Indeks nośności i prędkości – jak dobrać prawidłowo?

Przede wszystkim dlatego, że w przeciwnym wypadku bardzo ryzykujemy – zarówno jeśli chodzi o komfort prowadzenia pojazdu, jak i bezpieczeństwo na drogach. Nie trudno wyobrazić sobie, co może się stać przy wystrzale opony podczas szybkiej jazdy na autostradzie – kierowca całkowicie traci kontrolę nad pojazdem, stanowiąc zagrożenie już nie tylko dla siebie i pasażerów, ale również dla pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Ponadto polskie prawo surowo zakazuje poruszania się po drodze pojazdami, które mają opony o zaniżonych indeksach. Należy jednak poczynić w tym miejscu uwagę, że odnosi się to do ogumienia letniego, bowiem zgodnie z odpowiednią dyrektywą unijną opony zimowe mogą mieć niższy od ustalonego indeks prędkości, choć jednocześnie nie niższy niż 160 km/h, co w tabeli indeksu prędkości odpowiada symbolowi Q.

W tym miejscu trzeba wspomnieć jeszcze o kwestii: czy trzymać się ściśle wytycznych producenta w kwestii indeksów nośności i prędkości, czy może zakupić opony o wyższych wartościach? Stosowanie ogumienia o zawyżonych indeksach ma oczywiście swoje zalety, ale ma też i wady. Do pierwszych można zaliczyć lepsze wchodzenie w zakręt czy bardziej precyzyjne kierowanie pojazdem. Z drugiej strony narażamy się na mniejszy komfort jazdy (co wiąże się z usztywnieniem pojazdu), a także po prostu na większe wydatki, bowiem opony o wyższym indeksie prędkości są najzwyczajniej w świecie droższe.

Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest po prostu trzymanie się wartości zalecanych przez producenta – a wówczas nic nie powinno pójść źle.

Tabela indeksu nośności

Poniżej przedstawiamy tabelę indeksu nośności z podanymi w kilogramach wartościami nośności.

Indeks nośnościNośność (kg)
60250
61257
62265
63272
64280
65290
66300
67307
68315
69325
70335
71345
72355
73365
74375
75385
76400
77412
78425
79437
80450
81462
82475
83487
84500
85515
86530
87545
88560
89580
90600
91615
92630
93650
94670
95690
96710
97730
98750
99775
100800
101825
102850
103875
104900
105925
106950
107975
1081000
1091030
1101060
1111090
1121120
1131150
1141180
1151215
1161250
1171285
1181320
1191360
1201400
1211450
1221500
1231550
1241600
1251650
1261700
1271750
1281800
1291850
1301900
1311950
1322000
1332060
1342120
1352180
1362240
1372300
1382360
1392430
1402500
1412575
1422650
1432725
1442800
1452900
1463000
1473075
1483159
1493250
1503350
1513450
1523550
1533650
1543750
1553875
1564000
1574125
1584250
1594375
1604500
1614625
1624750
1634875
1645000
1655150
1665300
1675450
1685600
1695800
1706000

Tabela indeksu prędkości

Poniżej przedstawiamy drugą tabelę, tym razem indeksu prędkości z odpowiednim symbolem oraz dopuszczalną prędkością, wyrażoną w kilometrach na godzinę (km/h).

Symbol na oponiekm/h
A15
A210
A315
A420
A525
A630
A735
A840
B50
C60
D65
E70
F80
G90
J100
K110
L120
M130
N140
P150
Q160
R170
S180
T190
U200
H210
V240
W270
Y300

Powyższe tabela wymaga krótkiego komentarza: symbole od A1 do A8 odnoszą się do indeksów opon maszyn rolniczych, symbole od B do N – do indeksu opon motocyklowych i ciężarowych, natomiast symbole od P do Y – do opon samochodowych, terenowych oraz dostawczych. Niekiedy można się również spotkać z oznaczeniami VR oraz ZR – symbole te informują nas o maksymalnej prędkości przy pełnym obciążeniu.

Indeksy mają znaczenie

Na podstawie powyższego trzeba powiedzieć, że indeksy nośności oraz prędkości mają zdecydowany wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Należy przykładać szczególną wagę do wartości, które homologował producent pojazdu, a które można znaleźć w jego dokumentacji (książeczka obsługi).

Końcowym argumentem może być to, że jeśli samochód, który brał udział w wypadku, był wyposażony w opony o zaniżonych w indeksach, wówczas zakład ubezpieczeń może odmówić wypłacenia odszkodowania. A w takiej sytuacji chyba żaden kierowca nie chciałby się znaleźć…

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Brak głosów. Oceń artykuł!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Spis treści

Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (adresu e-mail) w związku z art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). W każdym momencie mogę wycofać zgodę wypisując się z newslettera.