Etykieta na oponie: o czym warto (jeszcze) poinformować klienta?


Szczegóły etykiety. Co mówią o oponie? Etykieta na nowej oponie, zawiera informacje ważne z punktu widzenia kierowcy. Niestety – trochę wbrew intencjom pomysłodawców – często działa również na ich niekorzyść.
Etykieta na oponie

Wyprodukowanie opony, która spełnia kryteria dobrych not na etykiecie na oponie, jest w zasięgu średniej klasy producentów. Jednak produkty, które prezentują doskonałe osiągi także w przypadku pozostałych parametrów, jest już zastrzeżone dla producentów i produktów z najwyższej półki.

Etykieta na oponie

Jeżeli na etykiecie na oponie widnieje nota „A” w kategorii opory toczenia i nota „A” w kategorii hamowanie na mokrej nawierzchni – to prawdopodobnie, mamy do czynienia z produktem najwyższej jakości.

Co to oznacza dla kierowcy? Dobra ocena w rubryce dotyczącej oporów toczenia przekłada się na mierzalną oszczędność paliwa i nieznacznie lepsze osiągi auta, zaś awaryjne hamowanie na mokrej nawierzchni oraz jazda na mokrej nawierzchni – to sytuacje, których kierowcy nie lubią, a wielu nawet się ich boi.

Pomiędzy oponami z najwyższą oceną „A” (w hamowaniu na mokrej nawierzchni), a najniższą oceną jest różnica na poziomie 18 metrów!

Co ważne, ta różnica dotyczy hamowania z prędkości zaledwie 80 km/h. Przy prędkości 100 km/h ta różnica jest – z oczywistych względów –  wyraźnie większa.

Artykuł o testach opon: Testy opon letnich 2020

Hałaśliwość opony – nie zawsze ma znaczenie

Co do poziomu generowanego przez opony hałasu, warto mieć świadomość, że nie przekłada się on bezpośrednio na poziom hałasu we wnętrzu samochodu. Po pierwsze, opony to jedno z wielu źródeł dźwięku w samochodzie, a po drugie, jakość wygłuszenia w pojazdach jest bardzo różna.

W samochodzie hybrydowym albo elektrycznym, w którym producent był zmuszony oszczędnie gospodarować masą wygłuszeń i w którym zespół napędowy należy do cichych, poziom hałasu generowanego przez opony ma duże znaczenie – zwłaszcza, jeśli zespół napędowy jest cichy. Ale w aucie klasy premium, w którym zadbano o odpowiednie wygłuszenie nadkoli, nieco większy hałas dochodzący z okolic kół będzie w praktyce niezauważalny.

Dobierz opony do samochodów hybrydowych: Conti.eContact™ Hybrid cars

Hamowanie na mokrej nawierzchni i opór toczenia to nie wszystko!

Na osiągi opon ma wpływ bardzo wiele czynników, w tym… rozmiar tych opon. Co do zasady opona szersza wytwarza wyższe opory niż węższa, nie bez znaczenia jest też wysokość bieżnika (wraz z obniżaniem się wysokości bieżnika, opory toczenia maleją).

Nieco gorzej niż „zwykłe” opony toczy się (tzn. wytwarza wyższe opory) ogumienie runflat, często z uzyskaniem dobrej noty na etykiecie opony w tej kategorii problemy ma ogumienie do aut sportowych. Czy to znaczy, że opony mające dobre wyniki na etykiecie na oponie są lepsze? Zdecydowanie nie – przynajmniej nie w każdym przypadku.

Technologia SSR oponach Continental: Opony RunFlat

Hamowanie na mokrej nawierzchni to parametr ważny dla wielu kierowców, gdyż każdy intuicyjnie boi się jazdy po mniej przyczepnej nawierzchni. Opona, która nie oferuje zrównoważonych osiągów, tzn. przynajmniej dobrych w każdych warunkach, często po prostu jest niebezpieczna. Do najcięższych wypadków dochodzi na suchej nawierzchni przy dobrych warunkach pogodowych.

Niestety, z etykiety na oponie nie wynika ani to, czy opona jest odporna na aquaplaning (hamowanie na mokrej nawierzchni to nie to samo), ani czy zapewnia dobrą przyczepność i stabilność auta podczas szybkiej jazdy po suchej nawierzchni, ani to, czy oferuje wysoki komfort toczenia.

Porady dotyczące bezpiecznej jazdy: Aquaplaning

Średnie oceny opony premium – na co więc jeszcze zwrócić uwagę?

Zdarza się więc, że bardzo dobra opona, gdyby patrzeć wyłącznie na etykietę na oponie, wypada przeciętnie na tle znacznie tańszych produktów. Ale ta sama, „przeciętna” według etykiety opona wygrywa często profesjonalne testy porównawcze, i to wygrywa zdecydowanie z wieloma oponami, które teoretycznie powinny dotrzymać jej kroku. Powodów jest wiele.

Po pierwsze, zrównoważenie osiągów (opona jest bezpieczna w każdych warunkach), po drugie, znaczenie ma uczciwe podawanie danych na etykiecie przez producenta, wreszcie nie bez znaczenia jest zachowanie opony poddanej próbom czasu i ekstremalnym przeciążeniom.

Wiele tanich opon już po dwóch sezonach albo po kilku mocnych przeciążeniach nie daje się wyważyć, albo po starciu 1-2 mm bieżnika zaczyna zachowywać się bardzo źle także w warunkach, które według etykiety na oponie są ich mocną stroną.

Dobra opona „trzyma poziom” często od nowości aż do chwili, gdy wymaga wymiany. I na to warto klientowi zwrócić uwagę przy wyborze opon klasy premium.

Opony Continental – zawsze w czołówce

W roku 2020 przeprowadzono 15 testów, w których wzięły udział opony marki Continental. W testach tych osiągnęły 12 rekomendacji oraz 9 zwycięstw. To dowód jakości i jednocześnie racjonalny powód, aby zapłacić więcej, zamiast wybierać opony z niższej półki. Ostatecznie na jednym komplecie opon jeździmy czasem kilka lat – zainwestowane pieniądze zwracają się każdego dnia.

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij, aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 2

Brak głosów. Oceń artykuł!

Nie przegap aktualności od ContiOne!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (adresu e-mail) w związku z art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). W każdym momencie mogę wycofać zgodę wypisując się z newslettera.