Data produkcji opony – jak ją odczytać?

Gdy kupujemy opony samochodowe, raczej nie zastanawiamy nad datą ich produkcji. Po prostu ufamy sprzedawcom i własnej ocenie wizualnej - widzimy, że opona nie była wcześniej używana. Jednak kiedy będziemy chcieli być dociekliwi, może się okazać, że spędziła ona już na przykład trzy lata w magazynie. Czy są jakieś przepisy regulujące sprzedaż? Jak sprawdzić wiek opony? Na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie?
Data produkcji opony

Nowe opony, czyli jakie?

Na początku trzeba zaznaczyć, że w Polsce istnieją regulacje dotyczące nowych opon. Mówią one o tym, że za nowy egzemplarz uznajemy produkt, który ma maksymalnie 36 miesięcy. Norma PN-C94300-7 Ogumienie – pakowanie, przechowywanie i transport zakłada, że przez te trzy lata opona zachowuje swoje pierwotne parametry. Przez ten czas może być magazynowana oraz wprowadzona do sprzedaży.

Kupujący powinni wiedzieć, że wiek opony określa się na podstawie daty produkcji, a nie daty sprzedaży. Dla wielu osób to dość kontrowersyjny temat – wiadomo, że chcemy otrzymać jak najnowszy produkt, wtedy bowiem mamy pewność, że nie był narażony na oddziaływanie złcyh warunków atmosferycznych, czy też przechowywanie w nieodpowiednich warunkach. Trzeba jednak sobie uzmysłowić długość procesu. Zanim opona trafi do sprzedawcy, musi zejść z taśmy produkcyjnej, zostać rozdystrybuowana, a i sprzedawcy zależy, by najpierw pozbyć się tego najstarszego ogumienia. Oczywiście w sklepie stacjonarnym, łatwo możemy sprawdzić datę produkcji opony i poprosić o wydanie nowszej, o ile taka będzie na stanie. Pamiętajmy jednak, że jeżeli zostanie nam sprzedane ogumienie starsze niż trzy lata, to jest to niezgodne z prawem i powinniśmy się domagać zwrotu pieniędzy lub wymiany na nowsze modele.

Jak sprawdzić, z którego roku jest opona?

Czy to kupując nowe opony w serwisie, u wulkanizatora czy przez Internet, szybko możemy sprawdzić wiek opony.

Odczytanie wieku opony rozpoczynamy od wyszukania na niej trzech liter – DOT. Są one wytłoczone zazwyczaj niedaleko nazwy producenta, bliżej felgi. DOT opony, czyli skrót od Department of Transportation, to ciąg cyfr i liter informujący o kodzie fabryki, z której posiadamy oponę oraz o dacie jej produkcji. Każda fabryka ma przypisany unikalny kod – jeżeli więc chcemy wiedzieć, gdzie dokładnie została wyprodukowana nasza, wystarczy wpisać w Internecie pierwszy ciąg liczb i liter – wówczas wyskoczy nam odpowiednia pozycja. Następne cztery cyfry to data produkcji opony. Dwie pierwsze oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok.

Czasami mamy do czynienia z kodem trzycyfrowym – wówczas musimy mieć świadomość, że to opona wyprodukowana przed 2000 rokiem, a więc bardzo stara. Wtedy dwie pierwsze cyfry również oznaczają tydzień produkcji, a ostatnia cyfra rok. Jednak wprowadzało to niemałe zamieszane, ponieważ była to niezbyt precyzyjna data. Jeżeli bowiem na oponie znajdował się zapis: 218 to mogliśmy to odczytać dwojako: albo 21 tydzień 1998 roku albo 21 tydzień 1988 roku. Dlatego też opony wyprodukowane w latach 90- tych mają obok DOT-u opony wytłoczony trójkąt.

Czy wiek opony ma faktycznie znaczenie?

Skoro już wiemy, jak odczytywać wiek opony, to możemy się zastanowić, czy na zakupie starszej opony (na przykład 2-3-letniej), nie stracimy. Wiele osób w momencie realizacji transakcji stara się o zniżkę, co jest dobrym podejściem, wszak produkt w ich mniemaniu już taki całkiem nowy nie jest.

Odpowiadając na pytanie czy wiek opony ma znaczenie, trzeba wziąć pod uwagę kilka aspektów. Ogumienie, tak jak większość części eksploatacyjnych pojazdu, może ulec zniszczeniu. Warunkiem koniecznym do zachowania idealnego stanu opony pomiędzy czasem, jaki upłynie od jej wyprodukowania a sprzedażą, jest jej odpowiednie przechowywanie. Musi być to miejsce suche, najlepiej o stałej temperaturze. Nowa opona nie powinna być poddawana działaniom warunków atmosferycznych, takich jak deszcz, śnieg czy ekspozycja na promienie słoneczne. To może znacznie osłabić jej trwałość w dość krótkim czasie. W tym miejscu należy dodać, że nie ma dokładnych norm, które regulują, kiedy opona jest już stara. Zwyczajowo przyjmuje się, że jest to 10 lat.

Prawidłowe przechowywanie opony sprawi, że jej osiągi pozostaną niezmienione, nie będziemy odczuwać żadnego dyskomfortu podczas jazdy oraz będziemy mogli czuć się bezpiecznie. Dlatego kupując oponę dokładnie się jej przyjrzyjmy – czy była zapakowana w pokrowce do przechowywania, nie ma żadnych odkształceń czy pęknięć. Przy zakupie nowej opony sprawdźmy datę jej produkcji. Pamiętajmy jednak, że dopiero nasza eksploatacja wpłynie na jej parametry, takie jak ścieranie bieżnika czy przyczepność.

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie nowych opon?

Przy zakupie nowych opon należy przemyśleć kilka kwestii. Jeżeli potrzebujemy ogumienia sezonowego czyli zimowego lub letniego, to musimy wiedzieć, że będzie się to wiązało z przechowywaniem jednego z kompletów. Wówczas należy zastanowić się czy mamy warunki do tego w ogrzewanym garażu, w piwnicy, czy też w pomieszczeniu w domu. Jeśli nie, można rozważyć opcję przechowywania u zaufanego wulkanizatora, w specjalnych magazynach i w odpowiednich warunkach. Coraz więcej osób decyduje się jednak na opony wielosezonowe. Są stworzone ze specjalnych mieszanek, które sprawdzą się zarówno w zimie, jak i w lecie. To dobra opcja przede wszystkim dla osób, które jeżdżą mniej i które niekoniecznie mają miejsce do prawidłowego przechowywania kompletu sezonowego. Kierowcom użytkującym pojazd przez cały rok, zaleca się jednak posiadanie dwóch kompletów opon, które będą lepiej przystosowane do konkretnych warunków na drodze (nawet tych ekstremalnych, jak bardzo wysokie temperatury i ulewne deszcze latem oraz mróz i śnieg zimą).

Kolejnym ważnym pytaniem jest: rozmiar opon jaki będzie pasował do naszego samochodu? Dla fanów motoryzacji jest to oczywistość, jednak dla wielu użytkowników aut nie musi być to oczywiste. Informacja o rozmiarze i nośności opony znajduje się na kole i jest to ciąg liczb oraz liter mówiący nam o:

  • szerokościopony (podanej w milimetrach),
  • profilu opony (wartość procentowa wysokości boku opony w stosunku do jej szerokości),
  • radialności ogumienia (oznaczenie „R”),
  • rozmiarze felgi.

Na etykietach UE dołączanych do opon określona jest także głośność opony – wiadomo, że im cichsza, tym komfort wewnątrz auta większy. Wartość ta jest wyrażona w decybelach. Na etykiecie znajdziemy również informacje o efektywności paliwowej, czyli tzw. oporze toczenia. Efektywność tę podaję się w skali od A (najlepsza) do G (najmniej pożądana). Ten parametr mówi o prognozowanym zużyciu paliwa (to informacja głównie dla tych, którzy troszczą się o ekologię) oraz o wpływie na środowisko (spaliny). Nie możemy także zapominać o drugiej skali (ikona opony i chmury z deszczem), dotyczącej przyczepności na mokrej nawierzchni. Również jest przedstawiona od klasy A do G. Ma duży wpływ na bezpieczeństwo na drodze – im lepsza klasa opony, tym krótsza droga hamowania w złych warunkach pogodowych.

Przygotowując się do zakupu ogumienia warto umieć odpowiedzieć na pytania: jak sprawdzić wiek opony oraz jaki rozmiar opon wybrać. Te zagadnienia powinny być znane każdemu kierowcy, także temu okazjonalnemu. Z pewnością pomogą w zakupie odpowiedniego ogumienia. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów na temat parametrów opon, takich jak głośność czy opory toczenia, zapoznaj się z naszym artykułem na temat opon sportowych, gdzie takie atrybuty mają szczególne znaczenie.

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij, aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Brak głosów. Oceń artykuł!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Spis treści

Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (adresu e-mail) w związku z art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). W każdym momencie mogę wycofać zgodę wypisując się z newslettera.