Ciśnienie w oponach. Prawidłowe wartości. Tabela Bar, PSi, MPa i kPa

Każdy kierowca – w trosce o bezpieczeństwo i komfort jazdy – musi zadać sobie kilka podstawowych pytań dotyczących poziomu ciśnienia w oponach. Jaka jest prawidłowa wartość? Gdzie można go sprawdzić? Czy należy przywiązywać do tego wagę? Jakie są konsekwencje utrzymywania zbyt wysokiego albo zbyt niskiego ciśnienia w oponach? Jak często i w jaki sposób mierzyć ciśnienie w oponach? Na te kwestie postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.
Ciśnienie w oponach

Prawidłowe ciśnienie w oponach jest rzeczą niezwykle istotną, przekładającą się zarówno na komfort, jak i na ekonomikę oraz bezpieczeństwo jazdy. Dlatego tak bardzo ważne jest regularne sprawdzanie jego poziomu. Konsekwencje, jakie wiążą się z nieprzestrzeganiem odpowiedniego ciśnienia w oponach, mogą być bowiem bardzo nieprzyjemne – nie tylko dla samego pojazdu, ale również dla jego właściciela.

Pamiętać jednocześnie należy, że negatywny wpływ na bezpieczeństwo, komfort i koszty podróżowania ma nie tylko za niskie ciśnienie w oponach – ujemne skutki ma również utrzymywanie ciśnienia zbyt wysokiego. Jednak aby pisać o zbyt niskim czy zbyt wysokim ciśnieniu w oponach, należy najpierw ustalić, jakie ciśnienie będzie prawidłowe.

Prawidłowe ciśnienie w oponach samochodowych – tabele ciśnień

Prawidłowe ciśnienie w oponach nie jest oczywiście wartością stałą, którą stosuje się do wszelkiego rodzaju ogumienia. W większości przypadków opon samochodowych prawidłowe ciśnienie waha się pomiędzy 2.0 a 2.4 bara, jednak wszystko zależy od modelu auta. Producenci pojazdów szczegółowo określają, jakie jest najlepsze ciśnienie dla danego modelu – informacja ta powinna znajdować się w dokumentacji pojazdu, a także po wewnętrznej stronie drzwi samochodu od strony kierowcy.

Przykładowo w samochodzie marki Audi model S 5 Cabrio (B8) i silnikiem 3.0 TFSI Quattro (245 kW) prawidłowe ciśnienie w oponach wynosi 245/40 dla rozmiaru R18, 255/35 dla R19 oraz 265/30 dla R20. Jak widać, każdorazowo należy uważać na ciśnienie opon, jest bowiem zależne od konkretnego modelu auta oraz rozmiaru opon.

Prawidłowe wartości ciśnienia zawierają się w tzw. tabelach ciśnień, które zbierają szczegółowe informacje dotyczące prawidłowego ciśnienia w oponach dla różnych marek samochodów. W ten sposób zebrane dane pomagają kierowcom w szybki sposób znaleźć interesujące ich wartości.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?

Choć powyżej napisaliśmy o prawidłowym ciśnieniu mierzonym w barach, to należy pamiętać o innych jednostkach pomiaru ciśnienia. Prócz barów wartości ciśnienia podawane są również, między innymi, w anglosaskich funtach na cal kwadratowy (PSi), megapaskalach (MPa), a także kilopaskalach (kPa). W tabeli ciśnień prawidłowa wartość może być podana w różnych jednostkach, natomiast przeliczyć je można z łatwością z użyciem kalkulatorów ciśnienia. W tym miejscu zauważmy tylko, że 1 bar odpowiada 14,5 PSi, a także 0,1 MPa oraz 100 kPa.

Pozostaje jeszcze kwestia technicznego mierzenia ciśnienia. Nowsze modele samochodu posiadają wbudowane czujniki do mierzenia ciśnienia, które informują kierowcę, jeśli poziom ciśnienia w oponach jest nieprawidłowy. W przypadku normalnego sprawdzania ciśnienia, powinno ono odbywać się na tzw. zimnej oponie, czyli od 30 minut do godziny po zakończeniu jazdy, ewentualnie po przejechaniu niewielkiej odległości (2-3 kilometrów) przy zachowaniu niewielkiej prędkości.

Ciśnienie można zmierzyć za pomocą sprzętu dostępnego na stacjach benzynowych, a także z wykorzystaniem własnego urządzenia, zwanego manometrem. Koszt tego typu sprzętu nie jest wysoki i waha się od kilkunastu do ponad 100 złotych – oczywiście cena może mieć tutaj przełożenie na jakość. Dlatego lepiej wystrzegać się najtańszego sprzętu, który może mijać się z prawdą przy podawaniu wyników lub nawet przestać działać po jakimś czasie.

Negatywne skutki zbyt niskiego ciśnienia w oponach

Co się dzieje w przypadku braku kontroli odpowiedniego ciśnienia w oponach? Powtórzmy raz jeszcze, że ciśnienie w oponie może być za niskie, ale również za wysokie: zarówno pierwszy, jak i drugi przypadek mają swoje konsekwencje. Przyjrzymy się najpierw temu, kiedy w oponach występuje ciśnienie zbyt niskie.

Kluczową kwestią jest tu bezpieczeństwo i kontrola nad pojazdem. Po pierwsze, droga hamowania wydłużyć się może nawet o kilkanaście metrów, co już powinno być wystarczająco alarmujące dla kierowcy. Po drugie, znacząco wzrasta ryzyko wystąpienia akwaplanacji, czyli zjawiska utraty przyczepności. Ma ono miejsce, gdy przejedziemy po pokrytej wodą nawierzchni, a przez niskie ciśnienie w oponie, pomiędzy nią a jezdnią, wytworzy się dodatkowa warstwa wody. Po trzecie, kierowca może doświadczyć nadsterowności (tendencji pojazdu do zacieśniania zakrętu) lub podsterowności (tendencja do poszerzania zakrętu) pojazdu, a sam samochód będzie z opóźnieniem reagował na ruchy kierownicą. Ponadto, boki opony będą nagrzewać się szybciej, a sama opona będzie bardziej podatna na uszkodzenia mechaniczne.

Należy również podkreślić, że zbyt niskie ciśnienie w oponach przekłada się na zużycie bieżnika i paliwa. Na przykład brakujące 0,5 bara w oponie może przełożyć się na spadek trwałości bieżnika nawet o 30%. W wyniku odkształceń opony podczas jazdy, następuje również większe zużycie paliwa. Dlatego jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach jest zarówno niebezpieczna, jak i po prostu nieekonomiczna.

Negatywne skutki zbyt wysokiego ciśnienia w oponach

Choć dużo częściej słyszy się o negatywnych skutkach zbyt niskiego ciśnienia w oponach, to przecież równie negatywne jest utrzymywanie ciśnienia zbyt wysokiego. Być może nie w takim stopniu, jak to ma miejsce w pierwszym przypadku – ale jednak. Jakie skutki ma więc zbyt wysokie ciśnienie w oponach? Jeśli wziąć pod uwagę, że około 95% ciężaru jest utrzymywana przez powietrze, a pozostałe 5% przez boki, to zbyt wysokie ciśnienie w oponach sprawia, że powierzchnia styku opony z nawierzchnią jest mniejsza.  W bardzo istotny sposób wpływa to na komfort jazdy.

Jednak to nie jedyne nieprzyjemności, które mogą spotkać kierowcę, jeśli nie dopatrzy poziomu ciśnienia w oponach. W przypadku utrzymywania ciśnienia zbyt wysokiego istnieje większe prawdopodobieństwo uszkodzenia lub pęknięcia opony przy kontakcie z dziurą. Ponadto następuje szybsze zużycie bieżnika. Negatywnym skutkiem jest również ryzyko wystąpienia awarii systemów elektronicznych.

Regularne sprawdzanie ciśnienia

Powyższe negatywne skutki nieprawidłowego ciśnienia w oponach powinny skłonić każdego kierowcę do regularnego jego sprawdzania. Ciśnienie w oponach należy kontrolować przynajmniej raz w miesiącu, a najlepiej raz na dwa tygodnie. Kontrola ciśnienia w oponach wskazana jest również przed wyruszeniem w dłuższą trasę.

Oczywiście, najwygodniejszym rozwiązaniem są odpowiednie czujniki, które za nas będą kontrolowały poziom ciśnienia w oponach. Choć i tutaj zdania są podzielone. W każdym razie, nie wszystkie samochody są w takie czujniki wyposażone – dopiero od 1 listopada 2014 roku zaczęła obowiązywać unijna dyrektywa o obowiązku instalowania czujników TMPS w nowych autach.

Jeśli pomiaru ciśnienia dokonujemy sami, musimy być pewni, że sprzęt mierniczy jest w idealnym stanie i pokazuje prawidłowe wartości (dlatego warto wydać nieco więcej, aby zaopatrzyć się w pewny, najlepiej elektroniczny, manometr). W tym przypadku nie ma bowiem miejsca na zaniedbania, bowiem w ten czy inny sposób odbiją się one na kondycji naszego pojazdu, bezpieczeństwie jazdy oraz na naszych portfelach.

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij, aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 2

Brak głosów. Oceń artykuł!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Spis treści

Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (adresu e-mail) w związku z art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). W każdym momencie mogę wycofać zgodę wypisując się z newslettera.