Twoi klienci pytają o opony do SUV-a? Koniecznie musisz to wiedzieć!
Opony to jedyne miejsce styku samochodu z nawierzchnią. To one odpowiadają za bezpieczeństwo na drodze i osiągi samochodu. Poznaj rady specjalistów z Continental, na co zwrócić uwagę przy doborze opon do SUV-a.
Po pierwsze: ciężar
SUV jest o 1/3 cięższy od zwykłej osobówki. Dlatego jego opony muszą zapewniać większą nośność. Stąd ich oznaczenie: XL (ang. Extra Load). SUV ma też wyższy środek ciężkości, dłuższy skok zawieszenia i większy rozstaw kół niż mniejsze samochody.
Po drugie: teren
Kolejną kwestią jest to, gdzie Twój klient będzie jeździć. Czy w terenie i poza drogami utwardzonymi? W takich warunkach szczególnie istotne jest: zapewnienie bezpieczeństwa, niskich oporów toczenia i komfortu jazdy.
Ponadto, jazda terenowa wymaga bardziej wyrazistego wzoru bieżnika o dobrych właściwościach samooczyszczających, a także ochrony przed przecięciami i wyszczerbieniami oraz wzmocnionych ścian bocznych
mówi Andreas Schlenke – inżynier ds. rozwoju opon w Continental.
A co do szybkiej jazdy?
Bieżnik do jazdy w terenie nie nadaje się do szybkiej jazdy po autostradzie. Dlaczego? Bo na szybkiej drodze grube bloki bieżnika, które zazębiają się z piargami i kamieniami na nierównym terenie, nie są w stanie zapewnić wystarczającej przyczepności. Nie mówiąc już o szybkim pokonywaniu zakrętów i hamowaniu przy dużej prędkości.
„Dlatego właśnie opony terenowe noszą symbol M+S” – wyjaśnia Schlenke. „To znak rozpoznawczy specjalisty – M+S oznacza błoto i błoto pośniegowe”.

Po trzecie: zalecenia producenta
To, w jakich warunkach drogowych i w jakiej porze roku będziemy się poruszać, powinno być wskazówką przy wyborze opon, także do najmocniejszych aut typu SUV.
Jednak przy wyborze ogumienia należy kierować się przede wszystkim zaleceniami producenta pojazdu i fabryczną homologacją. Uwzględnia ona rozmiar, nośność i dopuszczalną prędkość maksymalną.
Dane te możemy znaleźć zawsze w instrukcji obsługi auta, oraz na tabliczce znamionowej we wnęce przednich drzwi samochodu” – mówi Łukasz Kusiak – Product Manager w Continental Opony Polska. Warto też pamiętać, że „prawdziwe” opony terenowe noszą jeszcze inne oznaczenia: A/T (All-Terrain) i M/T (Mud Terrain), ale nie są one przeznaczone do luksusowych SUV-ów ani osobowych limuzyn z napędem 4WD.

Po czwarte: alpejski symbol na zimę
Symbol M+S nie oznacza, że opona jest przeznaczona do jazdy w warunkach zimowych – opony te powinny być oznaczone tzw. „alpejskim” symbolem płatka śniegu i trzech szczytów górskich (3PMSF).
Na tym lepiej zimą nie jeździć!
Andreas Schlenke przestrzega również przed jazdą w zimie na oponach M+S, które nie mają tzw. „alpejskiego” symbolu płatka śniegu i trzech szczytów górskich (3PMSF):
Napęd na cztery koła sugeruje zazwyczaj dobrą przyczepność podczas ruszania. Jednak w przypadku opon terenowych, które nie zapewniają odpowiedniej drogi hamowania i niezbyt dobrze spisują się w prowadzeniu bocznym na śniegu i lodzie, narażasz siebie i innych użytkowników dróg
mówi Schlenke

Opony do SUV-ów i aut osobowych z napędem 4WD muszą sprostać większej liczbie wyzwań niż „zwykłe” pojazdy.
Dlatego tak ważne jest byś umiał doradzić odpowiedni typ opon ich właścicielom. Od tego zależy nie tylko komfort jazdy ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze.
Jak oceniasz ten artykuł?
Kliknij, aby ocenić
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów 1
Brak głosów. Oceń artykuł!